Postbus 51 Rijksoverheid - nederlandveilig.nl / hou je aan de snelheidslimiet

Wees je bewust van je snelheid

Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens één seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is cruciaal. Want hoe hoger je snelheid, des te meer meters je in die tijd aflegt. De techniek van auto's is de laatste jaren verbeterd, maar die reactieseconde blijft gelijk. Je rijdt dus heel wat meters op volle snelheid door, voordat je überhaupt op de rem trapt. En dan volgt nog de afstand die je nodig hebt om de auto tot stilstand te brengen.

Hieronder zie je wat 5 en 10 km per uur te hard rijden betekent voor de remweg bij een limiet van 30 en 50 km per uur. Je kunt wel nagaan wat de gevolgen zijn bij nog grotere overtredingen.

Remweg 30: Plaatje en tabel waarin de remweg wordt weergegeven
Bij 30 km per uur totale remweg 13,3 meter Remweg 35: Plaatje en tabel waarin de remweg wordt weergegeven
Bij 35 km per uur totale remweg 16,5 meter Remweg 40: Plaatje en tabel waarin de remweg wordt weergegeven Bij 40 km per uur totale remweg 19,9 meter Totale remweg bij 1 seconde reactietijd en een remvertraging van 7 m/sec

Snelheid Reactie Remmen Totale remweg
50 km/u13,9 m13,8 m27,7 m
55 km/u15,3 m16,7 m32,0 m
60 km/u16,7 m19,8 m36,5 m

Conclusie: bij een noodstop met 30 km per uur sta je al stil waar je bij een snelheid van 50 km per uur nog moet beginnen met remmen. Voor een overstekend kind kan dat het verschil tussen leven en dood betekenen.

Voorkom slachtoffers

Af en toe rij je als bestuurder een paar kilometer te hard. Soms onbewust, bijvoorbeeld als je met het verkeer meerijdt of als je gedachten afdwalen. Maar soms rijden we ook bewust te hard. Vaak is haast of stress dan de oorzaak. Zo’n overtreding lijkt onschuldig, maar kan al gauw ernstige gevolgen hebben. Bij ongeveer één op de drie dodelijke verkeersongelukken speelt te hoge snelheid een doorslaggevende rol. Dat komt door de enorme krachten die het lichaam van een voetganger of fietser te verduren krijgt bij een botsing met een auto. Een aanrijding met 30 km per uur is voor een voetganger vergelijkbaar met een val van de eerste verdieping van een flat. Zo’n aanrijding kost één op de tien voetgangers het leven. Rij je 50 km per uur, dan is de klap vergelijkbaar met een val van de derde verdieping. De helft van de voetgangers overleeft dat niet. Bij een snelheid van 80 km per uur overlijdt 90%.

Oudere vrouw met kind bij een verkeersbord 30 km